En presentation


Varmt välkomna till min blogg!

Här delar jag med mig av mina tankar kring privatekonomi, investeringar och livsstils- och samhällsfrågor i både stort och smått. Även om fokus kommer att ligga på privatekonomiska frågor av olika sort så är detta inte ännu en i raden av ekonomibloggar som enbart fokuserar på att rapportera portföljvärden, sparkvoter och utdelningskronor. Jag är mer intresserad av att att ta ett lite bredare grepp och diskutera sådant som vad sättet vi investerar på egentligen säger om oss, om och i så fall hur vi kan övervinna våra egna mentala begränsningar samt vad som egentligen är ett rimligt slutmål med investeringarna.

Jag ser vidare denna blogg som både ett sätt för mig själv att reflektera över mina egna ambitioner och tillkortakommanden, att pusha mig framåt mot positiva livsförändringar och en möjlighet att få gräva lite djupare i alla de möjligheter och begränsningar som kommer ur vår fantastiskt komplexa hjärna.

Vad är jag för en typ då?

Om mig själv kan i mycket korta drag nämnas att jag är en snart trettioårig, snart gift man som kommer från en småstad söderut men som sedan några år tillbaka är bosatt i Stockholm. Mitt perspektiv är på grund av både utbildning och intresse  i första hand inom psykologi och beteendevetenskap. Här kommer därför följdaktligen att resoneras betydligt mer kring hur vi kan övervinna de systematiska fel som alla människor tenderar att begå i samband med investeringar än av att soliditeten i ett bolag minskat i och med den senaste kvartalsrapporten. Inte för att det senare inte är viktigt, utan för att det finns så många andra som gör detta bättre och mer initierat än vad jag har kunskap och intresse till.

Jag följer i övrigt en hel mängd intressanta bloggare inom främst ekonomisfären som bidrar med nyttiga perspektiv för privatinvesterare och för alla som vill ta sig ur ekorrhjulet. Och även om jag själv inte är tillräckligt intresserad för att gräva ned mig i balansräkningar som Aktieingenjören eller NemCap, aldrig når upp till miljonärinnan30, Onkel Toms eller FFF:s sparkvoter, inte kan utveckla sådana visuella verktyg som z2036, inte är i närheten av Chansar Mest kapital eller livsstil, saknar samma filosofiska djup som Fermentum Vitae, inte har Sparos bittra humor och inte heller engagerar mig lika djupt i mina innehav som Gustav eller Aktiefokus så hoppas jag kunna bidra med ännu ett perspektiv som hjälper oss att bli lite klokare och bättre investerare och (i bästa fall) människor.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Stenåldersmänniskor med smartphones

Varför är vi så dåliga på att spara och investera?

Om att hitta sin egen väg